- Najnowsze informacje z ZUS
- Zachęcam do lektury - rozmowa z Marszałkiem Województwa Pomorskiego
- Pożyczka Płynnościowa – wsparcie dla firm dotkniętych skutkami SARS-CoV-2
- Strona internetowa dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami epidemii.
- WSPÓLNE OŚWIADCZENIE ORGANIZACJI PRACODAWCÓW WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
- Wsparcie z ZUS
- ULGA w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej
WSPÓLNE OŚWIADCZENIE ORGANIZACJI PRACODAWCÓW WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
- SZTAB KRYZYSOWY POMORSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW -
Gdańsk, 8 kwietnia 2020 roku
Pani Jadwiga Emilewicz, Minister Rozwoju
Panie/ Panowie Posłowie Sejmu RP
reprezentujący wyborców z województwa
pomorskiego
Panowie Senatorowie RP reprezentujący
wyborców z województwa pomorskiego
Pan Adam Abramowicz, Rzecznik
Małych i Średnich Przedsiębiorców
Pan Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski
Pan Mieczysław Struk, Marszałek Województwa
Pomorskiego
Szanowni Państwo,
Działając w imieniu reprezentowanych przez nas organizacji pracodawców z
województwa pomorskiego i kierując się odpowiedzialnością za zdrowie i bezpieczeństwo
pomorskich przedsiębiorców, pracodawców i pracowników, przekazujemy niniejsze,
czwarte wspólne oświadczenie dotyczące ustawy Tarcza Antykryzysowa oraz planowanej jej
modyfikacji.
Uważamy, że zaproponowane w ustawie Tarcza Antykryzysowa instrumenty
wsparcia i ochrony dla przedsiębiorców przed negatywnymi skutkami epidemii
koronawirusa są zdecydowanie niewystarczające i nie stanowią odpowiedzi na zaistniałe
nadzwyczajne potrzeby. Dlatego apelujemy o natychmiastowe podjęcie działań mających na
celu – już obecnie – ratowanie katastrofalnej sytuacji wielu mikro- oraz małych, średnich i
dużych przedsiębiorstw. Stanowczo domagamy się, aby przy planowaniu i wdrażaniu działań
2/11
skierowanych do sektora przedsiębiorców uwzględnić głos i postulaty samych
zainteresowanych – organizacji pracodawców, z wykorzystaniem także współpracy w
ramach takich gremiów jak Rada Dialogu Społecznego. Rozmiar ustawy oraz stopień
skomplikowania procedur i generowana biurokracja stanowią bardzo poważne bariery w
dostępności zaprojektowanych instrumentów. Wnosimy o pilne odejście od tworzenia
skomplikowanych struktur prawnych niemożliwych do stosowania bez ponoszenia kosztów
eksperckich. Apelujemy o tworzenie prostych i przyjaznych rozwiązań dla przedsiębiorców
w postaci krótkich i czytelnych przepisów.
Niezależnie od przedstawianych na bieżąco przez rząd rozwiązań, proponujemy
konieczne do wprowadzenia rozwiązania w następujących obszarach:
Legislacja krajowa – wnioskujemy o:
1. Natychmiastowe zaprzestanie procedowania wprowadzenia nowych podatków, które dla
przedsiębiorców w samym tylko finansowym i proceduralnym wymiarze są zabójcze i
przyczynią się do likwidacji firm oraz ich upadłości. Dotyczy to proponowanych przez
Premiera Rządu podatków m.in. cyfrowego, od transakcji finansowych, podatku od śladu
węglowego.
2. Uproszenie wszelkich procedur związanych z uzyskaniem pomocy przez przedsiębiorców
w ramach Tarczy Antykryzysowej i wprowadzenie jako zasady udzielenia jej w oparciu o
oświadczenie przedsiębiorcy co do stanu faktycznego oraz o wiedzę jaką posiadają
instytucje udzielające pomocy na temat branży oraz poszczególnych firm. Obecne
regulacje jako naczelną zasadę reprezentują brak zaufania do Pracodawców i do Urzędów
czego przejawem jest m.in. np. wypłata dopłaty do wynagrodzenia w trzech transzach
mimo tego, że pracodawca będzie się rozliczał i tak po okresie wsparcia, a trzy transze
generują ogrom pracy urzędniczej.
3. Wprowadzenie dla wszelkich Porozumień ze związkami zawodowymi lub
przedstawicielami pracowników wymaganych w przepisach Tarczy Antykryzysowej
terminu 4 dni na ich zawarcie, a w przypadku braku porozumień zawartych w tym terminie
wprowadzenie obowiązku wydania przez pracodawcę obowiązujących dla danego obszaru
Regulaminów.
3/11
4. Zniesienie zakazu handlu w niedzielę i umożliwienie dostępu obywateli do niezbędnych im
produktów pierwszej potrzeby. Jest to konieczne rozwiązanie dla rozładowania
powszechnych kolejek, szczególnie w sklepach spożywczych. Na Pomorzu w większości
sklepów spożywczych (hipermarkety, sklepy sieciowe) wyznaczony okres dostawy dla
odbiorców indywidualnych to najczęściej maj 2020. W pozostałych z uwagi na ilość
zamówień terminy dostaw nie są wyznaczane. Sytuacja grozi paniką oraz większym
ruchem osób w sklepach, co stanowi zagrożenie i dla mieszkańców i personelu.
5. Wprowadzenie – w przypadku refinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych,
przez PFRON, które następowało wyłącznie po wypłacie tego wynagrodzenia przez
pracodawcę – zasady wypłaty na rzecz pracodawcy kwot pokrywających wynagrodzenie
dla osób niepełnosprawnych na podstawie oświadczenia pracodawcy, tak aby wypłata dla
osoby niepełnosprawnej następowała ze środków przekazanych przez PFRON.
6. Wsparcie dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne w zakresie uchylenia
w art. 26a ust. 1a1 punktu 3, uzależniającego otrzymanie dofinansowań od terminowego
ponoszenia kosztów płacy. Jako nieterminowe ponoszenie kosztów płacy traktowane jest
bowiem składanie korekty w deklaracjach ubezpieczeniowych, związane np. z absencją
chorobową zatrudnionego. Zwiększenie ryzyka nieobecności pracowników wskutek np.
kwarantanny, sprawia, że uniknięcie korekt stanie się jeszcze trudniejsze niż do tej pory.
7. Zawieszenie z mocy prawa do końca 2020 r. wykonania uchwał krajobrazowych
wprowadzonych przez samorządy lub przesunięcie do 31.12.2020 terminu wejścia ich w
życie.
8. Zawieszenie na okres do końca 2020 r. prawa zamówień publicznych. Konieczne jest
ukierunkowanie zamówień na firmy lokalne związane z miejscem wykonania zamówienia
z zagwarantowaniem możliwości realizacji zamówienia przez pracowników związanych z
miejscem zamieszkania i brakiem konieczności przemieszczania grup pracowników (przy
ograniczeniu pracy hoteli, przy ograniczeniach związanych z możliwością korzystania z
gastronomii).
9. Wprowadzenie niezbędnego przepisu generalnego, który na czas stanu zagrożenia
epidemicznego lub stanu epidemii pozwalałaby w szeregu ustaw, w których zastrzeżono
formę pisemną na alternatywne stosowanie formy elektronicznej oraz elektronicznej
4/11
formy zdalnej dla procedur związanych z obiorem prac (poprzez przekazywanie obrazu na
odległość). Analogicznie przepis generalny powinien umożliwiać na ten czas, aby we
wszystkich przypadkach, gdy umowy zastrzegają formę pisemną również można było
stosować formę elektroniczną. Dla wszystkich sytuacji gdy strony muszą wykonać
czynności odbioru należy wprowadzić możliwość dokonania czynności na odległość (zdalne
przekazanie obrazu, przeprowadzenie negocjacji itd.).
10. Wprowadzenie przepisów umożliwiających zawieranie m.in. umów leasingu i jej aneksów
w formie elektronicznej poprzez np.: e-mail.
11. Wprowadzenie mechanizmów poprawiających płynność poprzez zwroty nadpłaconych
podatków, zwrotu składki ZUS zapłaconej przez pracodawcę, dla której następczo uzyskał
zwolnienie z jej zapłacenia oraz uruchomienia środków z rachunków VAT dla innych
potrzeb płatniczych.
12. Niewliczanie do określonej w ustawie liczby „do 10 ubezpieczonych” młodocianych
pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania
zawodowego.
13. Uwzględnienie ochrony pracowników zatrudnionych w organizacjach pozarządowych oraz
podmiotach ekonomii społecznej na umowach cywilno-prawnych, również w
organizacjach i podmiotach ekonomii społecznej, które nie spełniają kryteriów ustawowej
definicji pracodawcy oraz ochrony pracowników zatrudnionych w wymiarze mniejszym niż
0,5 etatu. Rozciągnięcie tarczy na podmioty ekonomii społecznej utworzone po kwietniu
2019 r.
Jednocześnie wspieramy wszystkie postulaty zgłoszone przez Radę Przedsiębiorczości
(Apel z dn. 3.04.2020r.), wskazane już wcześniej oraz wymienione poniżej:
1. Określenie i zapewnienie odpowiednich środków pomocowych dla podmiotów
leczniczych, które w związku z obecną sytuacją zmagać się będą z ogromnymi
komplikacjami w zakresie zwiększenia pracochłonności, drastycznego wzrostu kosztów
funkcjonowania, w tym w szczególności zakupu wyposażenia, środków ochrony. Branża
medyczna ma dzisiaj szczególne znaczenie i nie można dopuścić do pogorszenia jej sytuacji
finansowej. Potrzebne działania obejmują w szczególności:
5/11
a) stworzenie specjalnych warunków pracy dla personelu medycznego –
zabezpieczenie w środki ochrony osobistej oraz zapewnienie możliwości
wykonywania badań diagnostycznych;
b) przeniesienie na budżet państwa kosztów ponoszonych przez podmioty
lecznicze związanych z kwarantanną personelu medycznego;
c) umożliwienie zastosowania cesji zobowiązań podmiotów leczniczych na KUKE i
BGK (w nawiązaniu do art. 54 ustawy o działalności leczniczej);
d) przejęcie przez budżet państwa za pośrednictwem ZUS finansowania składek
na ubezpieczenia społeczne pracowników wykonujących pracę w szpitalach i
ratowników medycznych – w części finansowanej przez ubezpieczonych. Takie
rozwiązanie podniosłoby wynagrodzenia netto osób, które z ogromnym
poświęceniem wykonują swoje obowiązki zawodowe, niejednokrotnie
przeznaczając swoje prywatne fundusze na zakup brakujących środków
ochronnych.
2. Rozszerzenie zwolnienia ze składek płaconych do ZUS na wszystkie firmy przeżywające
trudności ekonomiczne w związku ze skutkami COVID-19, bez ograniczeń co do ich
wielkości np. firmy, które w okresie X 2019 – IX 2020 doświadczyły spadku przychodów
powyżej 30%, w stosunku do poprzedniego, roku będą miały umorzone zaległości ZUS za
pracowników, których nie zwolnili. Konieczna przy tym jest gwarancja utrzymania
uprawnień dla osób ubezpieczonych. Tarcza Antykryzysowa 2.0. musi też zapewnić
możliwość przedłużenia zwolnień na kolejne miesiące.
3. Zwolnienie firm, niezależnie od wielkości, także z podatków CIT, PIT, VAT, od
nieruchomości przez II kwartał 2020 r., kiedy dochody spadną o więcej niż 30%. Wiele
przedsiębiorstw nie ma szansy osiągnąć dochodu, ani nawet jakiegokolwiek przychodu.
Natomiast wciąż muszą opłacać świadczenia, tj. koszty najmu, mediów, telefonów, itp.
Mikro i małe przedsiębiorstwa z natury nie posiadają takich zysków jak firmy duże i
średnie, nie posiadają więc odłożonych środków finansowych ani rezerw. Z kolei duże
przedsiębiorstwa mogą obecnie mieć 100% kosztów i 10% przychodów.
4. Umożliwienie wszystkim firmom do tego zmuszonym, wprowadzenia przestoju
ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz zagwarantowanie dopłat
6/11
wynagrodzeń do wysokości połowy wynagrodzenia, lecz nie więcej niż połowy
przeciętnego wynagrodzenia. Tarcza Antykryzysowa 2.0. powinna zapewniać możliwość
szybkiego wprowadzenia tego rozwiązania (2-dniowym termin konsultacji z
pracownikami) przy obowiązku utrzymania zatrudnienia maksymalnie przez okres równy
okresowi wsparcia niezależnie od wielkości firmy. Pomoc powinna być przyznawana
decyzją, na podstawie wniosku, bez konieczności podpisywania umowy. Należy także
zagwarantować analogiczny tryb wprowadzania przestoju ekonomicznego lub obniżonego
wymiaru czasu pracy w firmach, które nie będą występowały o dopłaty do wynagrodzeń.
Konieczne jest szybkie notyfikowanie programu pomocowego w Komisji Europejskiej, aby
wsparcie mogło trafić również do większych przedsiębiorstw. Obecnie już dostrzegamy
negatywne skutki, które można było przewidzieć: pracodawcy, u których funkcjonują
organizacje związkowe prowadzą żmudne negocjacje w sprawie zawarcia porozumienia, a
pracodawcy u których nie funkcjonują organizacje związkowe czują się zagubieni w
procedurze wyłonienia przedstawicielstwa pracowników. W tym czasie obie te grupy
pracodawców nie mogą otrzymać środków na ochronę miejsc pracy z tarczy
antykryzysowej. Porozumienie stanowi bowiem załącznik do wniosku jaki należy przesłać
dyrektorowi wojewódzkiego urzędu pracy. Nowelizacja w tym zakresie mogłaby urealnić
szansę na otrzymanie środków z tarczy antykryzysowej.
5. Przedłużenie (na czas epidemii + 90 dni) możliwości pracy pracownika tymczasowego u
jednego pracodawcy użytkownika.
6. Uwolnienie środków z kont split payment VAT i przyspieszony zwrot VAT (14 dni),
zagwarantowane w przepisach, a nie oddane uznaniowości urzędów skarbowych.
7. Rozszerzenie możliwości stosowania metody kasowej w rozliczaniu VAT na wszystkie
kategorie podatników.
8. Uregulowanie najpilniejszych kwestii dotyczących relacji pracodawców i pracowników w
warunkach stanu zagrożenia epidemiologicznego, w tym zwłaszcza:
a) określania przez pracodawcę zasad wykonywania pracy zdalnej w akcie
wewnętrznym
b) umożliwienie pracodawcom wysyłania pracowników na urlop wypoczynkowy,
zarówno zaległy, jak i bieżący – w wymiarze maksymalnie 14 dni;
7/11
c) umożliwienie modyfikacji aktów wewnętrznych, w tym regulaminu pracy w
szczególności w zakresie systemów czasu pracy – w porozumieniu ze związkami
zawodowymi zawartym w ciągu 3 dni (w przypadku braku porozumienia w
terminie, modyfikacja wchodzi w życie);
d) rozszerzenie zawieszenia badań lekarskich na nieobjęte dotąd grupy
pracowników, w tym kwalifikowanych pracowników ochrony;
e) umożliwienie przeprowadzania szkoleń BHP on-line.
9. Zniesienie odpowiedzialności przedsiębiorców za szkody wyrządzone w związku z
działaniami władz publicznych mających na celu przeciwdziałanie COVID-19, w tym
szczególnie za szkody powstałe w wyniku wykonania przez przedsiębiorcę decyzji lub
poleceń władzy publicznej.
10. Analogicznie do JST i placówek zdrowia, zapewnienie także przedsiębiorstwom środków
publicznych na pokrycie wydatków i szkód związanych z wykonywaniem obowiązków
nałożonych przez władze publiczne związanych z walką z koronawirusem. Prezes Rady
Ministrów, na wniosek wojewody, po poinformowaniu ministra właściwego do spraw
gospodarki może, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, wydawać polecenia
przedsiębiorcom, osobom prawnych czy jednostkom organizacyjnym. Jednak prace
związane z prowadzeniem przygotowań do realizacji zadań, nałożonych w wyniku
polecenia, mające charakter planistyczny, mają być finansowane ze środków własnych
przedsiębiorcy, ponieważ nie przewidziano pełnej rekompensaty dla przedsiębiorców w
przypadku realizacji przez nich zadań nałożonych przez ustawę.
11. Ograniczenie obciążeń wynikających z wprowadzania i funkcjonowania Pracowniczych
Planów Kapitałowych:
a) okresowe zawieszenie konieczności wpłat na PPK: czasowe zwolnienie
pracodawców 250+ z obowiązku opłacania składek w PPK (zarówno
pracodawcy jak i z „mocy ustawy” pracowników) powinno obowiązywać przez
najbliższe 6-m-cy i być „dopasowane” do terminów uruchomienia PPK w
firmach 50-250;
b) rozszerzenie przesunięcia obowiązków związanych z wdrożeniem PPK również
na pracodawców, którzy zatrudniają mniej niż 50 pracowników
8/11
12. Wprowadzenie niezbędnych zmian w przepisach dotyczących obowiązku badania
zdolności kredytowej, które umożliwią udzielanie i kontynuację finansowania dla
wszystkich przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii. Zachowanie niezmienionych
na czas pandemii bezwzględnie obowiązujących przepisów dotyczących zdolności
kredytowej w praktyce uniemożliwia – bez narażania się na konsekwencje nadzorcze –
udzielania finansowania pomocowego.
13. Wprowadzenie niezbędnego przepisu generalnego, który na czas stanu zagrożenia
epidemicznego lub stanu epidemii pozwalałaby w szeregu ustaw, w których zastrzeżono
formę pisemną na alternatywne stosowanie formy elektronicznej. Analogicznie przepis
generalny powinien umożliwiać na ten czas, aby we wszystkich przypadkach, gdy umowy
zastrzegają formę pisemną również można było stosować formę elektroniczną.
14. Ochrona umów zawartych w ramach zamówień publicznych. Konieczne jest odroczenie
naliczania i egzekucji kar umownych i sankcyjnego obniżenia wynagrodzenia
wykonawców, z zachowaniem prawa do żądania naprawnienia szkody wyrządzonej
zamawiającemu w naturze. Naliczone kary umowne powinny być ex lege wymagalne
dopiero po okresie 12 miesięcy od zakończenia stanu epidemii COVID-19.W związku z tym
bezwzględnie należy:
a) wykreślić pozbawienie wykonawców możliwości odstępowania o umów,
b) wprowadzić możliwość odstępowania od umów, jeżeli strony nie uzgodnią
zmiany umowy o zamówienie publiczne związanej z COVID-19.
15. Odejście od drakońskich ograniczeń pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego
i przyjęcie konstruktywnej i kompromisowej propozycji w zakresie obniżenia limitu
pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego, do nie więcej niż 45% rocznie, a w
całym okresie kredytowania do nie więcej niż 75% kwoty kredytu. Pozwoli to na
ograniczenie negatywnych konsekwencji w postaci zagrożenia likwidacji nawet
dziesiątków tysięcy miejsc pracy w legalnie działającym sektorze instytucji pożyczkowych i
do niego komplementarnych, a także zmniejszenia ryzyka dużej skali wykluczenia
kredytowego polskich gospodarstw domowych i wypchnięcia ich do podziemia
pożyczkowego (tzw. mafii pożyczkowej).
9/11
16. Uelastycznienie zasad i terminów odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych:
uchylenie obowiązku naliczania przez pracodawców odpisów na Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych za miesiące od marca do maja 2020 r., z możliwością przedłużenia
okresu uchylenia obowiązku przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia, mając na
względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz
skutki nimi wywołane; przesunięcie terminów przekazania na rachunek bankowy
Funduszu dokonanych odpisów i naliczonych zwiększeń na dany rok kalendarzowy: termin
ostateczny do 31 grudnia 2020 r., termin przekazania kwoty stanowiącej co najmniej 75%
równowartości odpisów – do 30 września 2020 r.
17. Wyłączenie w 2020 r. stosowania art. 15e i 15c ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, z uwagi na brak możliwości wypracowania EBITDA na poziomie umożliwiającym
odliczalność kosztów.
Rozwiązania dla samorządów:
1. Przyznanie JST istotnie większego zakresu swobody w wykorzystywaniu subwencji i
dotacji.
2. Poluzowanie zasady, finansowania wydatków bieżących tylko i wyłącznie z dochodów
bieżących, polegające na wyłączeniu kosztów walki z koronawirusem.
3. Wyłączenie zasady zawartej w art. 243, ust.1. Ustawy o finansach publicznych (UoFP) i
przywrócenie wyższego limitu zadłużania budżetów JST – tj. 60 % dochodów ogółem, który
obowiązywał przez 2014 r.
4. Docelowe wprowadzenie w UoFP "klauzul wyjścia" w regułach samorządowych w
sytuacjach nadzwyczajnych, aby reguły były wiarygodne i nie podlegały zmianom na bazie
specustaw.
5. Przyznanie JST dotacji na pokrycie kosztu udzielonego wsparcia dla przedsiębiorczości do
80% udzielonego wsparcia (ulgi w podatkach lokalnych i opłatach).
6. Wprowadzenie uproszczonych procedur w zakresie wydawania pozwoleń (np. na budowę)
oraz odbioru prac remontowych i inwestycji oraz innych usług tak aby nie blokować
przepływu środków do przedsiębiorstw z tytuły wykonywanych prac na rzecz samorządów.
10/11
Samorządy dla biznesu:
1. Aktywne prowadzenie przez samorządy zadań z zakresu remontów i inwestycji,
wnioskujemy o niepodejmowanie decyzji odraczających remonty i inwestycje. 2. Zastosowanie wobec firm zwolnienia z podatku od nieruchomości oraz innych danin
publiczno – prawnych na rzecz gmin na okres 4 miesięcy (kwiecień – lipiec). 3. Zawieszenie stosowania uchwał, które nakładają na przedsiębiorców kary oraz
prowadzą do ich egzekucji, a dotyczą zadań które z uwagi na epidemię są niemożliwe
w realizacji lub znacznie utrudnione (np. realizacja uchwał krajobrazowych).
Podsumowując uważamy, że obecne propozycje rządu:
⎯ są niewystarczające i nie biorą pod uwagę najważniejszych postulatów zgłaszanych
przez przedsiębiorców,
⎯ nie były konsultowane z organizacjami pracodawców,
⎯ nie uwzględniają nadal działań zapobiegających redukcjom zatrudnienia oraz
odciążenia firm z obowiązkowych danin, których regulowanie będzie się odbywało
kosztem miejsc pracy oraz utraty płynności,
⎯ generują ogrom biurokracji poprzez rozległość przepisów i ich rozmiar (obecnie już
prawie 300 stron przepisów),
⎯ w obszarze podatkowym (nowe pomysły na podatki) zagrażają przedsiębiorczości w
okresie kryzysu.
Szanowni Państwo,
Apelujemy do przystąpienia do pracy nad realnymi rozwiązaniami wspierającymi
zachowanie miejsc pracy i utrzymanie działalności przez przedsiębiorstwa i konsultacje
wszelkich rozwiązań z naszym środowiskiem. Niezmiennie stoimy na stanowisku, że trzeba
ograniczyć wszelkie ryzyka, obciążenia i obowiązki pracodawców, aby mogli oni
skoncentrować się na przeciwdziałaniu zagrożeniom i skutecznie chronić i ratować swoje firmy
oraz pracowników. Jednocześnie należy powstrzymać wszelkie planowane na ten rok zmiany
legislacyjne, które mogłyby negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstw i ich
11/11
sytuację finansową. Ten kryzys dotyczy nas wszystkich, dlatego pozostajemy solidarni jako
środowisko i jako obywatele, występując wspólnie zwłaszcza w obronie tych w najgorszej
sytuacji i jednocześnie domagając się ochrony innych narażonych. Apelujemy do Państwa o
połączenie działań i pilne interwencje we wskazanych obszarach.
Z wyrazami szacunku,
Organizacje pracodawców z województwa pomorskiego:
- Pomorska Izba Rzemieślnicza Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
- Loża Gdańska Business Centre Club,
- Pomorski Związek Pracodawców LEWIATAN,
- Pracodawcy Pomorza,
- Gdański Klub Biznesu,
- Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza,
- Kaszubski Związek Pracodawców,
- Regionalna Izba Przedsiębiorców NORDA,
- Starogardzki Klub Biznesu – Związek Pracodawców,
- Wojewódzkie Zrzeszenie Handlu i Usług,
- Izba Rzemiosła I Przedsiębiorczości Pomorza Środkowego,
- Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej „Dobra Robota”.
Do wiadomości:
Panie/ Panowie Starostowie Powiatów województwa pomorskiego
Panie/ Panowie Prezydenci Miast, Burmistrzowie Miast i Gmin, Wójtowie Gmin
województwa pomorskiego